I fase 4 af innovationsslangen 'konceptudvikling og design' smider vi alle tankerne på bordet, uden at tænke på begrænsninger og lignende.
(3, 16)
Hvis man skal føre løsningen på problematikken ud i livet uden nogen former for begrænsninger. Så ville det være ideelt med et digitalt kommunikationssystem, som bruges over hele landet tværsektorielt. Med et sådant system vil man undgå problematikken, med at de forskellige systemer ikke “taler sammen”. En sådan løsning kræver dog en IT-specialist, der kan lave et sikkert nationalt-omspændende system.
En anden løsning til kommunikationsforbedring mellem sektorerne ville være en opdatering eller anvendelse af det eksisterende meddelelsessystem TSM (Tværsektorielle Meddelelser). Med et sådant system ville det være optimalt med en retningslinje for kommunikationsvejen. Eksempelvis som nedenstående 4-trinsmodel:
- 1.0 Ambulatoriet indkalder - udsender TSM
- Indkaldelsen til ambulatoriet indsendes til både borgeren og primærsektoren, hvorunder borgeren indgår (borgeren skal give samtykke til at primærsektoren informeres i henhold til Kapitel 9, §41 i sundhedsloven).(16)
- 2.0 Primærsektoren responderer på indkaldelsen
- Primærsektoren besvarer TSM, med information, der vedrører aspekter borgeren ønsker drøftet ved samtalen, samt habitus og sociale, kulturelle og økonomiske kapitaler - godkendt af borgeren.
- 3.0 Ambulatoriet responderer
- Ambulatoriet strukturerer samtalen med borgeren ud fra tilsendte TSM. De responderer på denne efter samtalen/interviewet med borgeren. Heri informeres om: sygeplejefaglige mål. samtalens hovedpunkter, kostændringer/kostplan, medicinændringer og lignende sygeplejefaglige problematikker.
- 4.0 Primærsektoren reagerer
- Primærsektoren reagerer på anvisningerne og målene, samt tager en opfølgende samtale med patienten, for at sikre tvivlsspørgsmål.
Løsningen i en anden region
I Region Midtjylland har man valgt, at håndtere kommunikationen i sektorovergangen ved hjælp af et funktionelt digitalt system, som fungerer optimalt på tværs af sektorerne. Dette redskab har vi fået indsigt i via en hjemmesygeplejerske, der er tilknyttet Region Midtjylland. Der er tale om programmet Avaleo som blev etableret i Region Midtjylland i november 2013. Måden man kommunikerer på, er ved hjælp af funktionerne Advis og MedCom. Advis bruges til at videregive vigtige informationer omkring en borger, som skal videregives til kolleger. MedCom bruges, når der skal videregives informationer til sygehus, læge eller andre relevante samarbejdspartnere såsom fysio- og ergoterapeuter, det palliative team og myndighedsafdelingen. Det er også via MedCom at egen læge, sygehus og ambulatorier kommunikerer med plejepersonalet på, når de har ændringer i borgerens medicin, eksempelvis insulin.
De er i Region Midtjylland forpligtet til at tjekke Advis samt MedCom 3 gange i løbet af en vagt på 8 timer. Tiden til at tjekke det, sørger deres koordinator for at sætte tid af til. Gennemsnitligt har de ca. 1-1,5 time til at tjekke Advis og Medcom.
Plejepersonalet står tit og ofte i akutte situationer, hvorfor de ikke altid får tjekket op på Advis og MedCom 3 gange dagligt – I sådanne situationer tjekker deres koordinator dem op til flere gange dagligt. På denne måde er de sikret, at ALLE Advis og MedCom bliver tjekket.
Kommunikation er vejen frem
Fælles for løsningerne er, en bedre kommunikation, samt et digitalt system, der er dannet med specifikke retningslinjer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar